Taken van het College van Kerkrentmeesters.
- Inleiding
In Ordinantie 11 van de Kerkorde is de zorg voor de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de gemeente uitgewerkt. Deze zorg berust als bij de kerkenraad, maar wordt vervolgens toevertrouwd aan het college van kerkrentmeesters (hierna: het college), voorzover deze van niet-diaconale aard zijn.
In onze gemeente bestaat het college totaal uit 5 personen, het college bestaat uit ouderlingen- kerkrentmeesters bij ons is dit 3 en 2 kerkrentmeesters .
- Taak college van kerkrentmeesters
- Begroting.
Elk jaar wordt in december de begroting, na goedkeuring door de kerkenraad, ter beoordeling aan het classicale college voor de behandeling van beheerszaken ( CCBB Noord-Holland, afdeling Back Office Kerk en Werk,) aangeboden.
- Jaarrekening
In juni wordt,voorzien van een controle rapport van twee terzake deskundigen, de jaarrekening ter goedkeuring aangeboden aan de kerkenraad en het CCBB Noord-Holland, afdeling Back Office Kerk en Werk.
- Collecterooster
Volgens de richtlijnen van de kerkorde hebben de college van kerkrentmeesters en diakenen jaarlijks in oktober overleg over het collecte rooster voor het komende kalender jaar. Het rooster wordt samen met de jaarlijkse begrotingen van genoemde colleges ter vaststelling aan de kerkenraad aangeboden.
- Tarieven inzake trouw- en rouwdiensten
- Voor een trouw- of rouwdienst van een niet-gemeentelid behorende bij een PKN- gemeente, een bedrag van € 964,00 in rekening te brengen; genoemde bedragen te verhogen met eventuele reiskosten van predikant en/of organist, kosten bloemen en liturgie, dan wel te verminderen met € 324,00 indien zelf wordt zorggedragen voor een predikant en organist; tijdens de dienst wordt dan geen collecte gehouden. Voor een goed doel kunnen de nabestaanden of het bruidspaar eventueel een collecte houden.
- Voor een rouwdienst van een gemeentelid een vergoeding te vragen van € 530,00, Met dien verstande dat de kosten van een niet aan de eigen gemeente verbonden predikant en/of organist voor eigen rekening komen. Daarnaast worden de kosten van een liturgie doorberekend aan de uitvaartverzorger.
- Voor een trouwdiensteen vergoeding te vragen van € 964,00. Indien zelf zorg wordt gedragen voor een predikant en/of organist dan komen deze kosten voor eigen rekening; Als het bruidspaar een collecte voor een goed doel wil houden, kan dat tijdens of na de dienst. De kosten van een liturgie worden aan het bruidspaar in rekening gebracht. De trouwbijbel wordt, namens de gemeente, cadeau gegeven.
- Indien er tijdens de dienst een organist of bediening van beamer/geluid van buiten de gemeente wordt gewenst, kan dit alleen iom de eigen organist/lid Beam team.
Opmerking:
Derhalve moeten uitzonderingen op de regeling mogelijk zijn, een en ander ter beoordeling van het moderamen, na overleg met het college van kerkrentmeesters.
- Gebouwen
Onroerende goederen van niet diaconale aard.
- Kerkgebouw aan de Terpstraat nr. 40 met bijgebouwen
- Pastorie Blauwebalg nr 2
Inventarisatie roerende goederen van niet diaconale aard,
- Inventaris, stoelen en tafels.
- Keuken inventaris.
- Inventaris liturgiecentrum, (avondmaal tafel, doopfond,lezenaar,enz.)
- Het orgel (ontwerp van J. Seldenthuis, orgelbouwer fa. W.J. de Jongh) is geplaatst in 1987. Het orgel heeft 16 stemmen en 1025 pijpen.
- pastorie
Op dit moment hebben we een pastorie aan de Blauwebalg 2 voor een predikant
- Verhuur
Volgens de kerkorde, ordinantie 11, behoort het college van kerkrentmeesters bij het beheren van o.a. het kerkgebouw en “Ons Centrum” te handelen binnen het door de kerkenraad vast gestelde beleid. Voor het verhuren van het kerkgebouw en/of Ons Centrum is vooraf instemming van de kerkenraad nodig.
Om te voorkomen dat voor elke aanvraag voor een vaste of tijdelijke verhuring het college toestemming moet vragen heeft de kerkenraad voor de verhuur van de in het kerkgebouw aanwezige ruimten en in “Ons Centrum” een kader vastgesteld waarbinnen het college gehouden is te handelen. Dit alles neemt niet weg dat de kerkenraad wel een eindverantwoordelijkheid heeft.
- Veiligheid van gebouwen
Rookbeleid: in het kerkgebouw en “Ons Centrum”mag niet worden gerookt.
In de gebruikers vergunning staat een omschrijving over vluchtwegen, brandblusapparatuur, opstelling stoelen (aan elkaar verbonden), gebruik kaarsen en brandbare stoffen (gordijnen), Noodverlichting enz.
- Predikant en personeel
Op dit moment hebben we één fulltime predikant in onze gemeente.
Koster (en de vrijwilligers)
Kerkmuzikanten ( organisten)
- Arbozorg
In 2019 wordt de risico inventarisatie vast gesteld en de nodige aanpassingen gedaan aan de hand van de evaluatie van de inventarisatie.
Daarnaast wordt er gezorgd dat er voldoende personen met een BHV certificaat aanwezig zijn.
12 Ledenadministratie
Als PKN gemeente zijn we verplicht om deel te nemen aan de landelijke ledenadministratie. Dit is ondergebracht LRP dat via internet werkt. De ledenadministratie is de verantwoording van het college van kerkrentmeesters.
- Kerkblad
Onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad verschijnt het kerkblad “De Ontmoeting” in de regel eens per maand Het blad bevat o.a. nieuws uit de gemeente, interviews, theologische artikelen, achtergrondinformatie, een overzicht van de kerkdiensten en mutaties in het ledenbestand. De redactie verzorgd onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad het kerkblad. Van alle gemeenteleden wordt een minimale bijdrage van € 15,00 per jaar verwacht.
- Website
In het voorjaar van 2019 is een nieuwe website onder de naam “desamenstroom.nl “ opgestart. Ook deze website valt onder de verantwoording van de kerkenraad. Elk college of raad heeft een pagina waar interessante informatie up to date wordt gehouden.
- Vergaderingen.
Om al deze taken te kunnen uitvoeren komt het college elke maand bij elkaar op een maandag avond.